رسالة ماجستير في كلية الطب جامعة البصرة تناقش دراسة نمط الوفيات والمراضة مع التركيز على امراض الحساسية المهنية بين العاملين في شركة نفط البصرة


ناقشت رسالة ماجستير في كلية الطب جامعة البصرة دراسة نمط الوفيات والمراضة مع التركيز على امراض الحساسية المهنية بين العاملين في شركة نفط البصرة .ويهدف البحث الذي قدمته الطالبة رغدة عصام سليم إلى دراسة معدلات الوفيات بين موظفي الشركة لعامي 2017 و2018 حيث ان معدل الوفيات بين الموظفين يزداد مع تقدم العمر، وان معدل الوفيات بين الاناث اقل مقارنة بالذكور. اما بالنسبة لأسباب هذه الوفيات، كانت الأسباب الخارجية للوفيات مثل الحوادث والاعتداءات هي أكثر الأسباب شيوعاً يتبعها الأورام الخبيثة. استنتج البحث ان معدل الوفيات بين موظفي الشركة كان اقل من المتوقع. مما يعني أن الوفيات بين العاملين في شركة نفط البصرة هي اقل من معدل الوفيات في محافظة البصرة.

A master’s thesis at the College of Medicine, University of Basrah, discussed the study of mortality and morbidity patterns, with a focus on occupational allergies among employees of the Basrah Oil Company. The research presented by the student Raghda Essam Saleem aims to study mortality rates among the company’s employees for the years 2017 and 2018, as the death rate among employees increases with age, the death rate among females is lower compared to males. As for the causes of these deaths, external causes of death, such as accidents and assaults, were the most common causes, followed by malignant tumors. The research concluded that the mortality rate among the company's employees was lower than expected. This means that the deaths among the employees of the Basrah Oil Company are less than the death rate in the province of Basrah.